Dynamik
Grundlæggende gruppedynamik
Det er sjældent en gruppe fungere fra første dag, i denne kontekst er ordet Gruppe lig med Team, Patrulje og ligende.
Gruppens individer skal lige lære hinanden at kende først. Jeg vil prøve at beskrive lidt af denne process, og for at beskrive dynamikke, i en ny gruppe mennesker som skal samarbejde, som beskrevet af Tuckman i 1965)
Storming
Når en gruppe dannes, af personer som ikke allerrede har samarbejdet, eller der er nye personer i gruppen. Så opstår der gnidninger da gruppens individer endnu ikke har fundet sin rolle i gruppen.
Forming
Er den process, hvor gruppens individer finder sin rolle i gruppen.
Norming
Når gruppen begynder at samarbejde mere konstruktvt, og gruppens individer har fundet deres rolle.
preforming.
Når gruppen begynder at kende hinanden, så de kan udnytte hinandens stærke sider, og støtte svage sider, så gruppen optivere sin produktivitet
Der er en posiv intention bagved enhver handling
Det er en svær mundfuld, at acceptere - når du føler, at en eller flere personer, bevist forsøger at ødelægge alt for dig/gruppen/teamet. - Så er kan det eksempelvis være et tegen på at personen keder sig, og forsøger at bryde sin kedsomhed. Hvilket trods alt er en positiv intention, for personen som irritere dig.
Gruppedynamik og patruljesammenhold
En ide, til øget sammenhold, kan være, at man opratter en gruppe på eksempelvis facebook, til gruppen, enheden eller patruljen. hvor man i et forum, som mange unge dagligt er logget ind på. Hvor man kan invitere til lejre, og diskutere i al almindelighed, også når man ikke er til spejder. Eller som en kontakt til, støtteforeningen eller de gamle spejdere.
Invitiationer, kan man vælge at lægge på gruppens hjemmeside eller uploade via hjemmesiden gratisupload.dk, så er der heller ikke nogen undskyldning for ikke, at ha fået en invititation.
Men man skal være opmærksom på, om billeder er offentligt tilgængelige på. eksempelvis facebook. For det er muligt den enkelte uploader et siturationsbilled til gruppen, hvorpå personerne bliver "tagget" og derved bliver til billeder af personer, med tanken specielt på børn, hvor man ikke har en fototilladelse iht. persondataloven.
Samtidig, bør man ha en aftale i grupperådet eller bestyrelse; Om man som leder, må / ikke må, være ven på facebook, med eksempelvis medlemmer på under 15 år. Da de også får alle de statusopdateringer som ikke har noget med spejder at gøre. Eller om kontakten kun skal være via gruppeindlæg og meddelser.
Et punkt som jeg ikke har nævnt, er at, jeg personligt forsøger at sikre mig, at også dem i gruppen som umelbart ikke siger noges, også bliver hørt, da den som råber mest op, ikke har mest ret eller den bedste mening. De mere stille individer, er muligvis bedre til at analysere og se sagen fra andre sider.
Opgaveløsning
At se på Teamwork vs Individual Work er et interessant emne set i et Human Resource perspektiv, hvis en person beskriver sig selv som en teamplayer, kan man spørge sig selv om personen lader andre udføre opgaven, omvendt er en person der foretrækker at arbejde alene asocial? eller en person, der har brug for mindre støtte? Hvis du arbejder alene, betyder det ikke, at du ikke interagerer med andre, møder problemer med kolleger. (Parris 2021; Hire Success, n.d.; Indeed Editorial Team 2021)
Et forskningsprojekt fra 2021 af Duncan Watts og hans medforfattere stillede spørgsmålstegn ved: Er teams bedre end enkeltpersoner til at få arbejdet gjort? Resultatet var interessant; de fandt ud af, at det afhænger af opgavernes kompleksitet. Simple opgaver udføres bedst af enkeltpersoner, mens komplekse opgaver udføres mere effektivt af en gruppe.(Duncan Watts 2021; Almaatouq et al. 2021)
Dette resultat ser ud til at kunne forklares ved at se på stadierne i Dr. Bruce Tuckmans model for gruppeudvikling.(West Chester University 2022; Tuckman 1965) Forming, and Storming springes over, og derfor går individet direkte til normering, på på den anden side bliver det svært at præstere, når man arbejder som individ, hvor det ikke er muligt at opnå synergien fra gruppens fælles styrker.
En undersøgelse fra 1995, i Metacognition and problem solving, (Berardi-Coletta et al. 1995) for at få maksimeret "talende-højt-effekten". Undersøgelser i 1962 viste, at det har en positiv effekt at "tale højt", når de bliver mødt af en udfordring, og i en gruppe vil der være flere gruppemedlemmer til at samarbejde om problemløsning af udfordringen.(Gagné og Smith Jr. 1962)
Dette afsnit er et uddrag, fra min process rapport, i forbindelse med mit batchelor projekt.