Oplad elektronik på farten
Et ordsprog siger; "Gå ikke ned på grej!"
Men meget grej i dag bruger strøm, og på større lejre, eksempelvis Spejdernes Lejr og Landslejre, så kan man slet ikke deltage i aktiviteter uden en telefon, QR koder, tilmelding til aktiviteter, madbestilling etc.
Oplad elektronik på lejren
Billedet til højre viser en ladekasse med solceller, USB-stik til opladning af telefoner og 230V inverter. Baseret et ladekasse-projekt som blev foreslået til FDFs Landslejr 2011. Som jeg udvidede med 230V
Uvildig batteritests: Tænk's batteritest
Forhandler med bredt udvalg af batterier: Batteribyen.dk
FDF's solcelle mobil lader
Oplad elektronik på farten
Der er et bredt udvalg af ”outdoor” powerbank’s på markedet, i begrænset kvalitet, i prislejet 599,- til 799,- med en batterikapacitet omkring 1600 til 3200 mAh.
Firmaet Brunton har en powerbank m. solcelle, men hvis den er løbet tør, skal den bruge ca. 10 timer på at oplade ca. 2200 mAh. Ikke imponerende.
Til sammenligning, har et alm. Duracell batteri, en kapacitet på ca. 1500 mAh og jeg har set 4 stk. genopladelige 2700 mAh AA batterier til 119 kr
Kapaciteten i et mobilbatteri er ca. 700 - 1100 mAh. Med et hurtigt regnestykke, giver det ikke mange opladninger til en iPhone, med et 1430 mAh batteri.
Konklusionen, må være så mange mAh, som muligt til prisen.
En lille ”nødlader” med diverse stik og genopladelige AA batterier, må være det mest økonomiske, og letteste på tur. Da solceller kun har begrænset effekt, når man vil vedligeholde powerbanken på tur, selvom den er opladt hjemmefra.
Selv har jeg fundet en Goobay USB Powerbank, med 5000 mAh til DKK 339,-, den er ikke “outdoor”, men der medfølger diverse ledninger, og indpakket i en lille vandtæt plastbox fra Brugsen.
Da denne side snart har nogle dage siden den er blevet oprettet, har kapaciteten i powerbanks ændret sig, så de også fås i 10-22.000 mAh. Det ændre ikke ved min pointe, at man overvejende bør kigge på kapaciteten, når man vælger powerbank. Særligt når telefonen skal lades en gang i døgnet, hvis den holder længe.
Batterier slides op over tid
Man slider både på batterier, når de bruges det, når de oplades og når batterier ligger stille i en længere periode og aflader sig selv. Den slitage gør, at batterier løbende mister kapacitet, så de med tiden ikke længere er brugbare og derfor skal skiftes, før de er genopladet 1000 gange. Nogle batterier begynder allerede at få problemer efter 200 opladninger, hvilket ikke er bestemt af hverken "mærke" eller pris.
NiCd:
Et NiCd batteri taber 1-2 % af sin energi hver dag, når det ikke anvendes. NiCd batterier skal køres tomme før de må oplades på ny. I modsat fald vil kapaciteten forringes for hver opladning, indtil batteriet er helt værdiløst. Med omhyggelig opladning er levetiden på et NiCd batteri 2-3 år.
Dvs. for at opnå 1000 opladninger i batteriets forventede levetid, skal det oplades ca. 0,9 gange pr. døgn i de højst 3 år man kan forvente batteriet holder.
NiMH
NiMH batterier kan indeholde 40 % mere energi end NiCd og kan bedre holde til opladning på ikke-tømte batterier, selv om regelmæssig 100 % afladning, før ny opladning stadig er en god ide. Samtidig er NiMH batterier særligt følsomme overfor overladning, hvilket stiller større krav til lade udstyr og bruger. Du kan ikke forvente, at batteriet holder længere end 1 – 1½ år, ligesom det taber 3-4 % af sin energi hver dag det ikke anvendes.
Dvs. for at opnå 1000 opladninger i batteriets forventede levetid, skal det oplades ca. 1,8 gange pr. døgn i de højst 1,5 år man kan forvente batteriet holder.
Li-Ion:
Li-Ion batterier har langt større kapacitet end både NiCd og NiMH, er fysisk mindre og kan oplades vilkårligt. Til gengæld er de ekstremt følsomme overfor overladning, overforbrug og varme, ligesom de aflader sig selv noget hurtigere end øvrige typer. Levetiden er 1-1½ år. For at tage højde for disse batteriers følsomhed, leveres batteriet som regel med egen oplader. Disse opladere har en mikroprocessor indbygget, som konstant måler på batteriet og styrer opladerenheden derefter. Derved er brugeren fritaget for problematikken og skal blot lade laderen være tændt hele tiden. Til gengæld kan det være ødelæggende at anvende en anden oplader, hvis den ikke er 100 % kompatibel med batteriet.
Dvs. for at opnå 1000 opladninger i batteriets forventede levetid, skal det oplades ca. 1,8 gange pr. døgn i de højst 1,5 år man kan forvente batteriet holder.
Hybridbatterier:
Kilde: SANYO eneloopHybridbatterier er en helt ny type batterier, der kan bruges over alt. Tidligere har man enten skulle vælge engangsbatterier eller genopladelige batterier alt efter, hvad de skulle bruges til.
Fordelene ved engangsbatterierne er, at de er klar til brug, og de kan ligge lang tid i en skuffe og alligevel fungere, når du skal bruge dem. Ulemperne ved almindelige genopladelige batterier er, at de ikke er klar til brug, når du køber dem. Du skal lade dem op et par gange, inden de yder optimalt. Et andet problem ved dem er, at de forholdsvis hurtigt mister opladningen, selv om de bare ligger i en skuffe. Derfor kan de ikke oplades lang tid i forvejen, inden du skal bruge dem.
Selv om hybridbatteriet har været ubrugt efter opladning, er der stadig 90 % energi tilbage efter 6 måneders opbevaring, efter 1 år er der 85%, og selv efter 2 år er der stadig 75%.
Dvs. for at opnå 1000 opladninger i batteriets forventede levetid, skal det oplades ca. 0,5 gange pr. døgn i de højst 5 år man ifølge producenten, kan forvente batteriet holder.
Hvilket er mere realistisk, for det er sjældent man kan nå at oplade og aflade et batteri 2 gange på et døgn. Men det kan ikke svare sig, at have for mange batterier i skuffen.