Planlægning

Her et par værktøjer til computeren, som jeg bruger i min planlægning:
Morse skrifttypen som gemmes i mappen c:\winsows\front, så kan man skrive en tekst i Words og ændre skrifttypen som hokus pokus, bliver skrevet med morsetegn.

Kodeoversætteren er også ret effiktiv.

Planlægning og inspiration:
KFUM’s Spejdernet kan du finde inspiration og info om arbejdstræet, og på FDF’s Lederside kan du finde, mødeaktiviteter, mødeideer, sketches, lege og løbsdatabade, hyttefortegenlse og en glimrende kogebog. Ikke at glemme nogle blandede bolcher fra DDS og KFUK.

Jeg har samlet, lidt inspiration til et par møder her, men er du oldschool kan du kigge her.

Hvis du mangler en god håndbog, så prøv Spejderlex, den er ikke helt opdateret, men en klassiker med massere af fif og ideer om spejderfærdigheder. Eller kig på den Norske “Spejderbasen.no”.

Når mødet bliver for uroligt kan det være en ide, med en leg som et afbræk, til børn i alderen 5 til 11 år. Eller som en fast del af mødet, men prøv dig frem. Vi har en bamse, med hul i maven hvor vi på skift, trækker en leg fra. Du kan finde mere inspiration i Legedatabasen.

Prøv at gøre det til en rutine, at evaluere efter hvert møde, det behøver ikke tage mere end 2 minutter, for i lederne imellem at vende mødet, hvad skal vi gøre bedere, hvor gik det galt, eller hvad var det som virkede ekstre godt. Er der nogen deltagere som kræver ekstra opmærksomhed. Men samtidig også en god måde til at fange evt. problemer i opløbet.

Et godt råd er, lad nu vær med at planlægge et hemmeligt møde hvis du har et hul du mangler at udfylde i programmet, uden at skrive ned hvis du har en rigtig god ide, ellers står du let, på helt bar bund 4 uger efter med 20 unger som kommer om 5 minutter, hvis du ikke har en kanin du kan trække ud af ærmet..

Det lyder som gas, men når sæsonens program er lagt, så prøv at vudere om det rammer målgruppen, så de bliver tilpas udfordret og styrket fysisk, socialt, følelsesmæssigt, åndeligt, intellektuelt uden at hverken kede sig, eller køre sur i det. Men husk, der skal også være plads til sjov…

Processen er det vigtigste
Programmet, skal veksle, det kan godt være at det er sjovt at bygge rafteborde, men ikke fire møder i streg. En oplagt løsning kan være, at enheden ofte arbejder med forskellige mærker på en gang. Men bemærk det stiller krav til arbejdsformen og lederen.

Sæt ikke målet for højt, og husk at få afsluttet projekterne, løbende hen over sæsonen. Det giver kun deltagerne følelsen af nederlag, hvis de ikke kan se, at de har nået et mål.

Det er muligt, man skal hakke en hæl og klippe en tå, hist og her

Fleksibilitet og medmenneskelighed er afgørende, der er altid nogen som har brug for lidt ekstra opmærksomhed, og tålmodighed. Bare man stadig i baghovedet, har de fem udviklingspunkter: fysisk, social, følelsesmæssig, åndelig og intellektuel udvikling.

Centralt i arbejdsstoffet er at selve processen tæller ligeså meget som det færdige resultat. Man skal holde sig for øje at børn lærer en masse nyttigt alene gennem arbejdet med et spændende og interessant emne og under vejledningen af en engageret leder.

Den demokratiske proces
I takt, med deltagernes alder, er det en god ide at inddrage dem i programmet. Men det er næppe nogen god idé at lade dem foreslå alle emnerne. Det er lederne der kender arbejdsstoffet, og derfor er det også lederne der kommer med konkrete emner som børnene så kan drøfte og vælge imellem.

Lad heller ikke børnene stemme om de konkrete forslag. Den bedste form for demokrati er, når man i fællesskab kan blive enige. Det er det vi skal lære deltagerne. Hvis ikke børnene kan blive enige, må lederne træffe valget på baggrund af drøftelserne.

Børn i 9 – 12 årige er i et større omfang modne nok til at tage medansvar for sig selv, deres patrulje og materiel. I forhold til 5 – 8 årige Selv om de kan virke meget selvstændige, er det dog fortsat vigtigt at give dem faste rammer at være medbestemmende indenfor.

Drøftelserne bør foregå som en uformel og åben samtale. Da målet er at opnå enighed, er det en god øvelse for at lære at bøje af på egne synspunkter og tage hensyn til andres meninger. Her har lederen en stor rolle som vejleder.

I takt med modenheden, kan man overlade mere og mere, ansvar og selvstændighed. Det gælder også arbejdsstoffet, hvor Patruljerådet er det demokratiske forum, hvor patruljens medlemmer kommer med forslag til emner eller konkrete aktiviteter for patruljen. Som spejderne selv synes er interessante, og som de kan lide at lave. Stadig med vejledning for at sikre programmet indeholder elementer inden for alle 5 udviklings- og aktivitetsområder.